måndag 15 oktober 2018

Stella betyder Stjärna av Bobbi A Sand

Stella betyder Stjärna av Bobbi A Sand


I den här boken får man träffa ömsom Stella ömsom Isa på deras korta men intensiva vänskap.

Stella bor med sin far i en gammal kvarn på Öland. Men så plötsligt händer det som inte får hända: han faller ihop och dör. Stella blir ensam kvar. Hennes mamma och bror bor i Göteborg och dem har hon väldigt lite kontakt med. Nu vill hennes bror att kvarnen - som är Stellas hem - ska säljas. Och Stella har inte råd att köpa den. Så får hon reda på en hemlighet som hon tror kommer förändra allt. Bara hon får tag på sin bror innan det är försent. Hon tar sin pappas gamla Volvo:

sidan 31
"Det var inte första gången hon satte sig bakom ratten på Volvon. Men det var första gången hon satt där ensam. Hon ställde in sätet och backspegeln, och lyckades manövrera bilen ut på vägen. Lite rostigt var det, men det skulle säkert lossna. Längs grusvägen kröp hon fram, kände in, men när den övergick till asfalt ökade hon farten.

Hon svängde av på gamla vägen mot Källa, för att hinna värma upp lite mer innan hon måste ge sig ut på stora vägen. Bra gick det. Hon slappnade av så pass att hon kunde börja se sig omkring.

Där satt en tonårskille på en stenmur lite längre fram längs vägen. Eller, det kanske var en tjej. ... Var det förresten inte hon från bussen, den lite osäkra som hade pratat om sin lärare? Och som hade så underliga, nästan sammanvuxna ögonbryn.

Hon visste inte var ingivelsen kom ifrån, men hon bromsade hastigt in och stannade intill kanten. Slog upp dörren. "Shalom, bettan! Ska du med in till stan?"

Resten av familjen har rest iväg på den årliga semesterveckan hos Isas moster utanför Stockholm. Men den här gången följer inte Isa med. Hon ska på ridläger. Tror hennes föräldrar i alla fall. Men Isa har andra planer. Hon vill vara själv hemma. Få tid till att tänka och känna vem hon är. Vad hon vill. Utan några andra i närheten.

Hon börjar med att köpa sig nya kläder. Dagen efter sitter hon utanför sitt hus:

sidan 32-33
"Istället gick jag ut i trädgården. Slog mig ned på muren utanför huset. Och det var där jag satt när en mörkgrå Volvo plötsligt stannade till. Framdörren slogs upp.

"Ska du med in till stan?"
Jag såg ett rött hår och ett leende jag kände igen. Jag reste mig hastigt, tog några steg mot bilen. Hejdade mig en sekund. Ja, men vad skulle jag annars göra?

Jag gick fram. Tjejens ögon hade en oroväckande gnista i sig, den fångade min blick och fick hjärtat att hoppa till. Sätet var hett när jag satte mig."

Så ger sig båda ut på ett äventyr. Ett äventyr med oanat slut. Som bara en av dem går helskinnad genom... En bok om att våga hitta sig själv. Och om att våga stå upp för den man är och vad man tror på. Även när det känns läskigt och man egentligen inte vet vad man vill.

Livet och verkligheten för ungdomar. Regnbågsbok från Transcenders förlag.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar