tisdag 13 januari 2015

20 över 7 av Ewa Christina Johansson

20 över 7 av Ewa Christina Johansson


av Ewa Christina Johansson

Det har brunnit i Luddes kusiners gamla lada som stod på gården. Kusinerna, Hella och Mille var vid tillfället ensamma hemma och nu är de spårlöst borta. Det finns inget spår av dem efter branden i ladan, och sökinsatser pågår i skogarna omkring. Trots det verkar de flesta ha gett upp hoppet om att hitta barnen levande. Alla utom Ludde.

Ludde känner på sig att de finns där någonstans, han kan bara inte förklara känslan. Han vill tillbaka till deras hus, som klarat sig undan branden, för att leta efter något. Något som kan hjälpa honom i letandet efter de båda kusinerna.

Letandet för Ludde upp till vinden på det gamla huset. Där är det kallt, ibland mycket kallt... som Ludde beskriver det på sidan 13 i boken:

"På senare år skulle vi inte ha kommit på idén att gå upp på vinden. den var ju bara smutsig och kall och säkert full av spöken. Jag gick mot dörren. Det hade jag naturligtvis ingen anledning att gå, men det gjorde jag ändå. Vem har samt att man måste ha en anledning till allting? 

Innanför den sneda dörren fanns en mycket smal trappa med höga trappsteg som ledde upp till själva vinden. Jag kikade uppför trappan, tvekade en sekund och började sedan gå med ena handen mot träväggen som stöd. 

Det första jag tänkte på var att det var kallt. Vinden i sig var kall och inte blev det bättre av att rutan i ett av de små fönstren var trasigt. Jag kunde känna ett envist drag som gled ut över golvet. Det andra jag tänkte på var att det var så stilla..."

Samtidigt börjar livet rinna iväg för Hella och Mille. Speciellt Hella blir svagare och svagare, blekare och blekare. Men var är de någonstans?? Hinner Ludde fram i tid?

Och vad betyder egentligen texten 20 över 7 som Ludde hittat på golvet på vinden och ser ut att vara skrivet med Milles handstil?  Och vem är det som kör den mörka bilen som skuggar honom?

En mycket spännande bok för barn i mellanåldern och som gillar (vågar...) läsa rysare ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar