onsdag 4 februari 2015

temaindelat

Hagaskolans bibliotek

Med barnens sökstrategier som utgångspunkt har jag har valt att temaindela alla böcker som finns på skolans bibliotek. Det börjar med hyllan "börja läsa", där det finns kategorier som Djuren våra vänner, Läskigt & spännande, Sport och Versaler med flera.

Tydliga bilder och temaindelningens namn i klartext gör att eleven lätt ser vilken bok det är. Temaindelningen underlättar också mycket vid uppställning av böckerna. Det går fortare att ställa upp samt att man lätt ser om en bok står på fel ställe.

Det har också blivit lättare för andra vuxna att hjälpa elever hitta det de söker. Om en elev till exempel vill läsa böcker med stora bokstäver slipper man nu bläddra bland alla böcker för att se vilka som är skrivna med versaler.

Det finns dock ett undantag... de engelska böckerna står fortfarande efter författarens efternamn.

Hagaskolans bibliotek

På engelska hyllan har jag bara ställt de efter hur tjocka och svåra de är och på så sätt fått 3 olika hyllor. Från nybörjarläsning till mellan till svårare. Knubbarna har slöjdaren Jögge Sundqvist gjort. Superfina - och gedigna!

Hagaskolans bibliotek

Barnböckerna, Hcf och Hcg, har teman som Kompisar, skola, familjen, Kärlek, Magi & fantasi med flera. Symbolen för boken återkommer på knubb, hylla samt på boken. 

Hagaskolans bibliotek

Ungdomsböckerna är märkta Ung och aktuellt tema. Så har jag valt att göra eftersom många bilder använder jag på flera ställen, då gäller det att veta vilken hylla boken ska stå på. För att särskilja lite extra har jag till exempel valt att kalla det Mysterier på barn och Deckare på ungdom.

Hagaskolans bibliotek

Hagaskolans bibliotek

Även faktaböckerna är temaindelade. Här har jag också försökt få så mycket frontning av böckerna som möjligt - allt för att locka till läsning. Vi läser ju in mycket av boken i framsidan och ser man då den är det lättare att bläddra och välja.

Fler avdelningar som finns är Bilderböcker, Serier, Manga, Lättläst och en Äppelhylla. Men på de två sista funderar jag på att möblera om lite så jag berättar mer vid ett annat tillfälle!

Grunden till indelningen gjorde jag i samarbete med skolbibliotekarie Anna Lindström. Jag har sen utökat antal indelningar. De flesta bilder har jag målat. Indelningen och bilderna används idag av ett antal skolbibliotek i kommunen.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar