måndag 14 maj 2018

Du är inte ensam Stargirl av Moa Eriksson Sandberg

Du är inte ensam Stargirl av Moa Eriksson Sandberg


Den här boken bygger på en mailkonversation mellan två unga människor. Allt börjar med en "kontaktannons":

sidan 5
"Hej! 
Jag är snart 13 år (fyller den 18 november) och söker en mejlvän som också går i sexan och inte är lättchockad. Kille eller tjej spelar ingen roll. 

Jag älskar film och drömmer om att bli skådespelare. Är rätt bra på att rita. 
Jag hatar min nya skola och stället där jag bor nu efter att vi flyttade. Känner mig ensam och behöver verkligen prata med någon. Söker dig som är bra på att behålla hemligheter.

Blondie12ar@hotmail.com"

Svarar gör signaturen Stargirl. En 12 år gammal tjej som känner igen sig i Blondies brev. Hon letar också efter en vän. I skolan är hon med i ett gäng som kallar sig "rosa gänget", där det varje dag går ut på att ha på sig rosa kläder. Hon tycker gänget bara har ett ytligt prat om kläder och killar. Det är hon trött på.

Här börjar Blondies och Stargirls vänskap. För de fortsätter att skriva till varandra. Och berätta allt som händer i deras liv. Berätta saker som de inte vågat berätta för andra tidigare. Blondie försöker få huvudrollen i en pjäs och Stargirl har det jobbigt med gänget och med föräldrarna.

En bok om livet. Där det går upp och ner. Vänskap. Svek. Hemligheter. Spännande helt enkelt!

Kompisar skola familj för mellanstadiet. Även en regnbågsbok. Utgiven av Lilla Piratförlaget.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar