måndag 8 januari 2018

Tuggummitanten av Åsa-Caroline Salomonsson


Tuggummitanten av Åsa-Caroline Salomonsson


Här får man följa Tyra 8 år. Hon och hennes bästa kompis Siri har en Smygklubb. Det här är första boken i serien, och man får veta hur klubben kom till:

sidan 7
"Nu ska jag berätta om vår Smygklubb och hur den blev till. Jag och min bästis Siri startade den på min åttonde födelsedag, av en ren slump faktiskt. 

Jag fick en liten vit, kattunge i födelsedagspresent. Hon smet samma dag. när vi letade efter katten så hittade vi henne till slut vid Det läbbiga huset. I det huset bor det en konstig tant som vi bara ser när hon cyklar till affären. 

Tanten är lång och smal som en lyktstolpe. Håret är vitt och spretigt. Vi kallar henne för Tuggummitanten för hon äter bara gröna ärtor och tuggummi. Åtminstone tror vi det, för hon handlar inget annat när hon är i affären. 

Siri och jag tycker hon är konstig."

Tyra och Siri gör en lista över alla människor de tycker verkar märkliga för att ta reda på om det verkligen står rätt till med folket i stan. På den listan finns Tuggummitanten med. Och det är om henne den här boken handlar. Och om hur Tyra och Siri hjälper henne.

Katten smiter alltså, och barnen skyndar iväg för att leta rätt på den. I jakten hamnar de till slut utanför Tuggummitantens hus. När de kikar in genom fönstret ser de att allt inte verkar stå rätt till och de kallar på hjälp. Och de får samtidigt reda på varför Tuggummitanten betett sig så märkligt...

Tuggummitanten är en del i serien Mommi & Folket utgiven av Idus förlag. Kompisar skola familj för låg- och mellanstadiet.

Boken tar upp ett mycket viktigt ämne: självsvält och passar därför bra att högläsa tillsammans.

/Birgitta




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar