måndag 4 mars 2019

Knockad Romeo av Johan Rundberg

Knockad Romeo av Johan Rundberg



Det här är andra boken om Movits Lind. Killen som råkar ut för det ena värre än det andra. I första boken, Kärlekspizzan, råkar han bli kändis - som ett skejtarproffs - trots att han knappt kan åka. Och med hjälp av bästa kompisen Ruben lyckas han till slut bli tillsammans med drömtjejen. Som i den här boken, Knockad Romeo, dessvärre gör slut!

För att återgälda Ruben när han ställde upp tidigare tvingas nu Movits att börja spela teater. Trots att han har scenskräck. Skolan han går i ska tillsammans med en annan skola sätta upp Romeo och Julia, en riktig kärlekshistoria. Och gissa vem som får huvudrollen?

sidan 53-55

"-Innan vi börjar vill jag säga två saker, sa Moa.
Det första är att vi har bokat lokal för föreställningen, och det blir Årsta Folkets Hus med plats för tvåhundra i publiken.
Det blev knäpptyst i rummet och alla stirrade på varandra. Vissa såg glada ut, andra skräckslagna.
Tvåhundra! Jag kände hur min kropp liksom gled neråt på stolen.

-Och det andra gäller rollbesättningen, fortsatte Moa.
Jag förstår att alla helst vill ha en huvudroll. Jag såg mig omkring, alla nickade och såg hoppfulla ut. Var det bara jag som helst inte ville ha någon roll alls?

-Men på teatern finns en regel, sa Moa. Och det är att alla roller är lika viktiga. Så för att det ska bli så rättvist som möjligt kommer vi att lotta ut rollerna. Blommensbergsskolan gör samma sak just nu.

Lottningen gick till så att Moa skrev ner varje roll på en papperslapp. Lapparna veks ihop och stoppades i en liten låda.
-Nu får ni komma fram en i taget, förklarade hon. Så drar ni en lapp, och den roll som står på lappen blir er i pjäsen.

Damir började, han blev Romeos pappa. Tove blev en av Julias kompisar. Sen var det Sebastians tur. Han tittade skeptiskt på sin lapp, som om det var något fel på den.
-Gertrud, läste han. Är inte det en ... tant?
-Gertrud är Julias mamma, förklarade Moa. Då måste du tänka och låtsas att du är en tant. Du har väl träffat tanter förut?
-Jo visst, muttrade Sebastian, men såg inte helt övertygad ut.

Emilia höll för ögonen när hon tog upp sin lapp.
-Aurora, läste hon. Vem är det?
-Det är Julias katt, svarade Moa. En viktig roll. Och svår dessutom, du måste skådespela utan att prata. Emilia såg inte heller helt nöjd ut, men jag var avundsjuk. Att spela katt lät inte så tokigt. Ligga hoprullad i ett hörn och bli klappad, det skulle passa mig.

Ruben fick rollen som Tybalt, Romeos värsta fiende. Han såg glad ut.
-Din tur, Movits, sa Moa. Jag stack ner handen i lådan och hoppades på en roll i bakgrunden. Kanske ett träd eller en buske. Eller en gråsten. Sitta blickstilla i grå mysdress med mossa på skallen - perfekt!

Men när jag vecklade upp min lapp så var det som om min hjärna inte ville lägga ihop bokstäverna, trots att jag kunnat läsa sen jag var fem.
-Jalla, vad står det? sa Samia.
-Blev du också en tant, frågade Sebastian hoppfullt.

Som i slow motion såg jag bokstäverna falla på plats, en i taget, och insåg vidden av katastrofen. För på den lilla lappen i min svettiga handflata stod klart och tydligt:

ROMEO"

Julia spelas av en tjej från den andra skolan. En fin, klok och rolig en. Som älskar planeter - precis som Movits gör. Det går ju bara inte att motstå henne! Movits blir kär. Men det blir Ruben också. Nu riskerar deras vänskap att krascha.

En bra bit in i övandet, när föreställningen närmar sig, bestämmer sig Movits för att hoppa av. Allt börjar bli för invecklat. Precis när Movits tagit mod till sig för att säga till Moa att han inte vill vara med - berättar hon att de ska få spela på stora scenen på Dramaten med 800 platser... Hur ska Movits nu kunna dra sig ur?


Ja jisses vad kärlek kan vara krångligt ibland. Speciellt om man heter Movits Lind...
Kärlek för mellanstadiet. I slutet blev det också en regnbågsbok... Utgiven av Natur & Kultur.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar