torsdag 4 december 2014

Skjut apelsinen av Mikael Niemi




Mikael Niemis bok Skjut apelsinen utspelar sig i en gymnasieskola någonstans i Sverige. Den är skriven som en dagbok i jag-form. får vi följa killen som i sexton år varit grå. Grå och osynlig.

Helt plötsligt får han för sig att köpa ett dussin röda rosor till skolans snyggaste och populäraste tjej - som han är hemligt förälskad i - och räcka fram dessa till henne och säga "jag älskar dig". De av skolans elever som ser på håller andan en halv sekund - innan skrattet bryter ut. Nu är han inte osynlig längre. På gott och ont... och han använder sig av det för att rubba cirklarna och utmanar på så sätt de andra eleverna. Nu kan ju inget värre hända - tror han - så det är bara att utmana världen (dvs skolans elever)...

"Jag stod denna glåmiga måndagsmorgon och borstade tänderna framför badrumsspegeln och kände mig så satans förbannad. Sprutade ut mammas hårgegga och borstade håret åt alla möjliga håll.
Klämde en finne, en riktig feting så det sprutade acneblod över hela glaset och lämnade en röd vulkan i pannan.

Näsan kändes tilltäppt och jag stack in fingret. Rotade länge och väl och fick ut en rekordkuse. En gulslemmig snorkråka av enorma mått som lossnade och klibbade fast på fingertoppen. Jag tänkte just pilla bort den, men hejdade mig. Det såg ut som om jag fösökt snyta mig men missat papperet. Den var helt enkelt det äckligaste jag sett. jag tryckte fast den på kinden och lät den hänga kvar. Tog på mig jackan. Gav mig ut i den grymma världen." sid 78

Tragiska livsöden pusslas samman och vävs ihop. Boken går framåt i rappt tempo, med många ord och målande beskrivningar. Urartar det? Bra fråga...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar