måndag 20 maj 2019

Det magiska hjärtat av Kristina Ohlsson

Det magiska hjärtat av Kristina Ohlsson



Roberta och Charlotte är grannar och bästa kompisar. Det har de varit så länge de kan minnas. Men så länge de kan minnas så har Charlotte också varit sjuk. Hennes hjärta mår inte bra. Och det blir sämre och sämre.
En dag åker de till en auktion med Robertas morfar. Det är där boken rivstartar:

sidan 3-5
"Det var morfar Horatio som hittade den mystiska jordgloben. Vi var på auktion och letade grejer till hans sommarhus. Det här var strax före påsk, alldeles innan det hemska började. 

-Den här, Roberta, den ska du köpa, sa han. Jag var inte övertygad. Jag behövde ingen jordglob. 
-Just den här behöver du, sa morfar Horatio. 
-Varför då? 
-För att den är speciell. Till och med mystisk, skulle man kunna säga. 

Jag strök försiktigt över den hårda jordgloben. 
-Köp den, sa han igen. 
-Ja, gör det! sa min kompis Charlotte som också var med. 

Det var lättare sagt än gjort. Det var folk överallt och på långa bord stod mängder med prylar uppradade. Små statyer och tavlor, glas och porslin, till och med uppstoppade fåglar. Jag såg mig osäkert omkring. 
-Jag har inte ens några pengar, sa jag. 
-Vet jag väl, sa morfar Horatio. Du får pengar av mig. Men du måste köpa den själv. Det är bara att ropa hur mycket du vill betala. 

Jag fick genast ont i magen. Jag hade aldrig köpt något på auktion i hela mitt liv. Varför kunde inte morfar Horatio ropa åt mig? Det var ju hans idé att vi skull åka till auktionen i Åhus, han och jag och Charlotte. 

Egentligen skulle Charlotte inte ha åkt någonstans den dagen. Hon var trött och borde vara hemma. Problemet var att Charlotte alltid var trött eller sjuk. Lite eller mycket. Så hade det varit sedan hon föddes. Det var hennes hjärta som var trasigt. Ibland mådde hon bättre och ibland mådde hon sämre. Men hon mådde aldrig lika bra som jag eller mina andra kompisar. 

-Charlotte får gärna åka med, sa hennes mamma när jag berättade om auktionen. Men ni måste lova att köra hem direkt om hon blir trött. Jag nickade. Klart vi skulle köra hem om hon blev trött. Åhus låg två mil från Kristianstad, där vi bodde. Det gick snabbt att köra den sträckan. 

-Har du ingen annan kompis som vill följa med istället? sa mamma innan vi skulle åka. 
-Nej, sa jag. Mamma hade aldrig fattat det där. Att Charlotte var roligast att vara med. Närmast var hon också - vi hade bott grannar sen vi var små. Charlotte var den gladaste människan jag kände, till och med när hon inte mådde bra. Det var som morfar Horatio sa: Den som skrattar mest är bäst."

Roberta ropar in jordgloben. Det blir en tävling om högsta pris eftersom det är en kille i deras ålder som också vill köpa den. Men när jordgloben precis är inropad och Roberta fått den så händer det hemska. Charlotte blir plötsligt mycket dålig och de får skynda sig hem med henne. Hon är så sjuk att hon får läggas in på sjukhuset. Det är hennes hjärta som snart inte orkar mer.

Men så var det ju det där med jordgloben. Morfar berättar att den är magisk. Den som äger den kan få en önskan uppfylld. Men bara en. För att önskningen ska slå in behövs vatten eller jord från fem olika platser på jorden. Platser som jordgloben utser åt en. Och man får absolut inte önska något som har med döden att göra. Roberta börjar fundera. För det hon helst av allt önskar sig är ju att Charlotte inte ska dö.

En dag när Roberta är med farfar ute i parken kommer pojken från auktionen fram. Han frågar hur det går med jordgloben och de två börjar prata. De upptäcker snart att de har roligt ihop och snart börjar de tillsammans fundera ut hur de ska kunna förhindra att Charlotte dör. Och hur de ska kunna få tag på jorden eller vattnet från de fem ställena på jorden...  

En mycket rörande bok. Om vänner som gör allt för varandra. Även om allt inte alltid räcker till... Det oväntade kan alltid inträffa. Det är det fantastiska med livet. Vi vet inte vart det för oss.

Magi och fantasi för mellanstadiet. Skulle även passa på svårt och sorgligt och till gruppläsning med diskussioner. Utgiven av Lilla Piratförlaget.

/Birgitta 









1 kommentar:

  1. Need a Debt Loan To Pay Off Bills?
    Take control of your debt today
    Available Now Business Expansion Loan Offer?
    Do you need a loan to pay off Bills?
    Do you need a loan?
    Do you need Personal Loan?
    Business Expansion Loan?
    Business Start-up, Education,
    Debt Consolidation Loan
    Hard Money Loans
    Loan for any thing ?
    We offer loan at low interest rate of 3%
    Loan with no credit check,
    Email us: financialserviceoffer876@gmail.com
    Call or add us on what's app +918929509036

    SvaraRadera