måndag 20 maj 2019

Sångberättelsen 2019

Årets stora händelse - Sångberättelsen - har ägt rum. Den 3/5 samlades alla i förskoleklassen, åk 1, åk 2 samt åk 3 i lekhallen för att sjunga tillsammans och lyssna på sagan alla elever hjälpts åt att skriva. Det här året hade sagan ett deckartema. Ett mysterium där en snuttefilt försvann...

Vill du läsa sagan så finns den längst ner här, under bilderna :) 

/Birgitta

sångberättelse 2019

sångberättelse 2019

sångberättelse 2019


Sångberättelse 2019

Berättelsen är skriven av förskoleklassen, gss 4-5, 1A, 2A, samt 3A.

Fladdermössen fladdermössen flyger runt runt:|x3
Och de låter så här ja de låter så här
x x ljud

Fladdermössen fladdermössen sover så här:|x3
Och de snarkar så här ja de snarkar så här
x x ljud

Det är natt i den stora skogen. Ugglor hoar och det är lite läskigt. Där, längst in i skogen, finns en grotta. I grottan bor fladdermössen. Fladdermössen är bruna och lite större än ett suddgummi.
I utkanten av skogen finns en gammal by. I byn bor olika djur. De bor i pepparkakshus, i små stugor och maskarna bor i äpplen.
Nu blir det snart morgon. Då lägger sig fladdermössen i grottan, upp och ner i spindelnät och grenar, och sover.


I ett av husen, det lägsta huset som är rött med rosa knutar, där bor kaninen Flax. Flax har stora öron som flaxar när han hoppar. Svansen är fluffig och pälsen är vit med grå prickar.
Flax är en detektiv. En väldigt duktig detektiv. Eftersom han har så stora öron hör han så bra. Sen har han alltid sitt förstoringsglas med sig, så han ser bra.
Idag är det en alldeles speciell dag. Det är midsommarafton. Då träffas alla djuren i mitten av byn för att dansa runt stången.



A7
Jag heter kommissarie Flax
A7
och jag vet när det är dax att jaga bovar
D7
Jag smyger omkring med mitt förstoringsglas
       A7
och letar efter spår
E7                                                                      D7
Jag är den bästa polisen som finns
                       A7
en hjälte man minns

A7
Jag heter kommissarie Flax
A7
och jag spelar på min sax när jag har tråkigt
D7
Jag lirar en låt som jag har hittat på
A7
alldeles själv
E7                               D7               A7   (E7)
Den låter ju riktigt bra     tycker ja´

Det ser ut att bli en rolig fest. Det är en solig dag, varmt i luften och man hör skratt och musik. Alla dansar små grodorna och tango. De dansar sig svettiga och trötta.
-Det är dags för fika! ropar cafémästaren Grävaren Grävling. En somrig midsommartårta med blommor, jordgubbar och choklad. Kakor och jordgubbssaft.
Fikat är dukat på en blå filt på marken. Alla djuren sätter sig på filten och fikar.
Sen fortsätter de dansa till långt in på natten.


D
Opp och ner ner och opp
A7               
grisen gal i granens topp
D
och en mus i vårt hus
A7               D
svär och tuggar snus.
A7          D         A7              D
Lammet skäller, värper karameller,
A7          D       E7             A7
Hunden jamar, lilla grisen gal.



D
Opp och ner ner och opp
A7               D
grisen gal i granens topp
D
och vår ko, må ni tro,
A7                     D
hon ska ut och ro.
A7       D         A7                      D
Geten dansar, tuppen har fem svansar
A7      D          E7             A7
Oxen kacklar, lilla grisen gal.



D
Opp och ner ner och opp
A7               D
grisen gal i granens topp
D
och vår katt han tror att
A7              D
myssen är en hatt.
A7         D     A7            D
Hönan jagar räv i våra hagar,
A7          D           E7             A7
Kossan gnäggar, lilla grisen gal.



D
Opp och ner ner och opp
A7               D
grisen gal i granens topp
D
och vår stut flyger ut.
A7               D
Nu är visan slut.


Alla djuren börjar bli lite trötta av allt dansande. Flax vill gå hem. Han går sin vanliga detektiv-runda för att se om det finns några nya brott och några nya spår.
Han ser en örn uppe på himlen, en björn långt in i skogen och en liten råtta.
Råttan kommer fram till Flax, hon ser blyg och rädd ut. Hon säger:
-En björn följer efter mig! och pekar inåt skogen.
Flax springer in i skogen för att leta efter björnen.
Råttan springer in mot festplatsen igen.
Flax ser ingen björn, men han ser en varg som står på en sten och ylar mot månen.



Vargen ylar i nattens skog,
han vill men kan inte sova...
Hungern river hans vargabuk,
o det är kallt i hans stova...

Du varg. Du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig...

Vargen ylar i nattens skog,
han ylar av hunger och klagan...
Men jag ska ge'n en grisasvans...
sånt passar i vargamagar

Du varg. Du varg, kom inte hit,
ungen min får du aldrig...

Flax ser på vargen - som kommer emot honom! Flax blir rädd och springer tillbaka till festplatsen han också.
Det är några djur kvar på festplatsen. Lejonen, ormarna, en zebra och en leopard.
Djuren som är kvar leker en lek. 1 - 2 - 3 - ost!
Leoparden räknar, och när han säger OST kommer råttan fram och säger:
-Jag vill ha ost! Jag vill ha ost!
Precis då kommer kommissarie Flax fram.
-Vad håller ni på med? frågar Flax allvarligt.
Råttan svarar:
-Det är jättekul! Kom och va med, här får man gratis ost! Ormen säger:
- Det finns ost kvar på picknick-filten, som räcker till alla.
Flax vänder sig om … men där ligger ingen blå filt. Bara smulor efter en försvunnen ost!


1.    Vi ska trippa fram på tå, fram på tå, fram på tå.
 Vi ska trippa fram på tå till filten som är blå.

   2.   Den blåa filten är så mjuk, är så mjuk, är så    
          mjuk. Den blåa filten är så mjuk så att man     
          blir så sjuk.
   3. Vi skyndar oss att filten ta, filten ta, filten ta.
          Nu är den min Ha ha ha ha och ingen får den    
          ta.



Djuren vänder sig om och hinner precis se en skugga försvinna iväg.
Flax tar upp sitt förstoringsglas och börjar leta efter spår och bevis. Han hittar: små små tassavtryck, smulor av ost och några bloddroppar.
Djuren som är kvar blir lite rädda och skräckslagna.
Flax säger:
- Det här ser misstänkt ut. Filten är ju borta! Jag går hem till Grävling och berättar att den blå filten är försvunnen. Ni andra kan gå hem och sova så länge.

Min Snuttefilt
Text och musik: Elsie Petrén, sång: Olle Ljungström


Refräng

         D7
Min snuttefilt, min snuttefilt
         D7    
De e nån som stulit min snuttefilt
        G7    
Min snuttefilt, min snuttefilt
        D7     
Jag vill ha tillbaka min snuttefilt
        A7         G7                         D7
Min snuttefilt, vi måste hitta den nu

       D7   
Jag är en liten grävling, som gick på promenad
         G7                                                            A7 
men när jag kom tillbaka hem då blev jag inte glad

        D7
Min snuttefilt, min snuttefilt
         D7    
De e nån som stulit min snuttefilt
        G7    
Min snuttefilt, min snuttefilt
        D7     
Jag vill ha tillbaka min snuttefilt
        A7         G7                         D7
Min snuttefilt, vi måste hitta den nu

vi måste hitta den nu
vi måste hitta den NU!



Flax går hem till Grävling, som är både förtvivlad och förvirrad. Grävling har inte hittat sin snuttefilt fast han letat överallt. Grävling är jätteledsen.
Flax säger till Grävling att han ska gå och leta efter den som tagit den.
- Jag tror att det är råttan! säger Flax.
- Han gillar ost, han har små fötter, alla andra djur var upptagna med att leka 1-2-3-ost så råttan hade tillfälle att ta osten och filten. Råttan var alltså på brottsplatsen!
Dessutom lurade råttan iväg mig in i skogen att leta en björn. Nu går jag och burar in råttan!




En ängslig råtta
Text och musik: Elsie Petrén, sång: Zoë Petrén


Dm                   C         Bb      A
Jag är en liten ängslig råtta
Dm                  C               Bb      A
jag borde inte lämnat min grotta
Dm             C                Bb      A
på kvällen efter klockan åtta
Dm                   C          B b               A
Jag måste lära mej   att ta det med måtta
G            
Polisen har låst in mej
A                                     Dm               C        Bb      A
men jag är ju – en oskyldig tjej

Dm           C                   Bb      A
Hjälp mej nån ur denna knipa
Dm                       C            Bb                  A
Jag har inte gjort nåt    det kan ni väl begripa
Dm                        C                 Bb      A
släpp ut mej        annars börjar jag lipa
Dm                           C     Bb      A
när jag gråter kan jag bara pipa
G
Polisen har låst in mej
A                                       Dm                C         Bb      A
men jag är ju – en oskyldig tjej




Råttan gnäller och piper:
- Jag är oskyldig! Släpp mig! Vad har du för bevis för att bura in mig?
Flax berättar bevisen.
Då säger råttan:
- Du kanske sa bevis, men jag har inte gjort mig illa så att det kommit blod!
Flax säger:
- Hmmmm, och tar fram sin själv-scanningsmaskin för sår. Han hittar inget sår och släpper råttan fri.
När kommissarie Flax släppt råttan fri kommer en apa och knackar på dörren.
- Jag vet vem som är den skyldige!
Flax säger: - Kom in, sätt dig ner och ta en kaffe-latte och en donut så pratar vi om det.
Råttan blir glad och springer iväg.

            F        F7
Var nöjd med allt som livet ger
    
Bb              Bb7
och allting som du kring dej ser
     
F             D7           G7 C7
Glöm bort bekymmer sorger och besvär
             
F        F7
Var glad och nöjd för vet du vad
   
Bb                  Bb7
en björntjänst gör ju ingen glad
    
F/C        Dm   G7     C7    F
Var nöjd med livet som vi lever här

Apan berättar:
-        Jag kunde inte sova och gick en morgonpromenad. Då såg jag två fladdermöss på väg in i en grotta jag gick förbi. Den ena hade en ost i munnen. Den andra en blå filt i klorna.

Flax ber apan att visa honom grottan. När de kommer in i grottan så hänger fladdermössen där. Invirad i den blå filten hänger en liten fladdermusunge.
Flax går fram och rycker av filten. Då börjar ungen skaka av köld eftersom den inte har någon päls. Apan säger:
- Ser du inte att den fryser! Jag hämtar en annan filt till den.

Fladdermössen vaknar så Flax kan hålla ett förhör.
Osten har de ätit upp. Filten behövde de till ungen som frös. Blod-dropparna visade sig komma från blodfyllda myggor som fladdermössen ätit.

Apan kommer tillbaka med den nya filten. Grävling fick tillbaka sin filt och sen levde de lyckliga i alla sina dagar!

Sång: 123.. nu är sagan slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar