tisdag 27 november 2018

Min brorsa är en superhjälte av David Solomons

Min brorsa är en superhjälte av David Solomons


Luke älskar allt som har med superhjältar att göra. Han älskar att läsa serier och han kan typ allt om hur de ser ut, vad de har för egenskaper, vad som krävs för att bli superhjälte... Allt! Och så går hans tråkiga storebror Zack och får superkrafter! Han som inte ens läser serier. Superkrafterna gick till Zack bara för att Luke behövde gå på toaletten den där kvällen när rymdskeppet med Zorbon Beslutaren ombord kommer förbi deras trädkoja.

sidan 14-15

"Zack skakade sig ur sin trans.
"Just det. ja, Zorbon sa att jag hade fått ett uppdrag av det höga rådet som var av yttersta vikt för båda våra universum. Ett uppdrag som var så viktigt att det skulle vara förödande för biljoner varelser om jag misslyckades."

"Två universum? Måste du rädda två universum?" Typiskt. Min brorsa kunde inte nöja sig med att rädda bara ett. Han skulle alltid vara bäst på allt.
"Men varför just du?" kved jag.

Tankfullt glodde Zack ut genom dörren.
"Tydligen ligger den här trädkojan där vår två universum möts."
Det var fantastiskt. Helt otroligt. Vår trädkoja, en portal mellan två världar. Men å andra sidan ... "Och?"

Zack ryckte på axlarna.
"Jag antar att jag var den första personen Zorbon träffade när han kom igenom."

Jag var mållös. Munnen rörde sig men inga ord kom ut, bara ett pip som när luften åker ut ur en ballong. Det där är inte så där man väljer vem som ska rädda mänskligheten. Det måste finnas minst den profetia i en uråldrig bok. Det här var som att ge det heliga svärdet till en guldfisk.

"För att se till att jag lyckas", fortsatte Zack, "berättade Zorbon att han hade fått rätten att ge mig sex gåvor - krafter, skulle man kunna kalla det - för att hjälpa mig. Sen lyfte han händerna och sa nåt på ett jättekonstigt utomjordingspråk ..."
Till skillnad från ett jättenormalt utomjordingsspråk? tänkte jag, men sa inget.

"...Ett rött ljus blixtrade till - eller det kanske ska vara grönt ljus", sa Zack. "Jag kände energi välla genom kroppen. Det var som om varje atom fattade eld. När det var klart bugade Zorbon och sa: "DET ÄR GJORT""

Nu har Zack alltså fått ett antal superkrafter och det gäller för Luke och hans bror att ta reda på vilka det är. Och träna upp dessa. För Zorbon berättade också att Nemisis är på väg...

Men vem - eller vad - är Nemisis? Det är tur att Luke är så bra på superhjältar för Zack behöver verkligen hjälp. Med ett namn. En dräkt. Uppdrag att utföra - i väntan på att rädda världen.

Så plötsligt en dag försvinner Zack. Han kidnappas av onda krafter. För vad kan det annars vara? Vem vill ha Zack? Luke och hans vänner har ont om tid att hitta honom. För nu är en asteroid på väg mot jorden. Träffar den kommer allt liv utplånas...


En bok som plötsligt tar en annan vändning än den man först tror - och det blir ett mysterium av allt.
Roligt för mellanstadiet. Kan även passa under mysterier. Utgiven av Bonnier Carlsen förlag.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar