torsdag 12 november 2015

Ett regn av bomber av Torsten Bengtsson

Ett regn av bomber ar Torsten Bengtsson


I ett regn av bomber får vi följa femtonårige Hans. Han bor i den tyska staden Köln och boken utspelar sig under andra världskrigets slut. Berättelsen börjar med att hans ett år äldre bror tillfångatas av Gestapo. Några veckor senare mördas han utan rättegång med ett rep runt halsen.

Vi får följa Hans, och vara med om hur ont om mat det är, flyglarm som tjuter, skyddsrum och soldater. Trots alla oroligheter försöker de få vardagen att gå ihop, med skola och familj.

sidan 21-22
"Sedan stänger en av lärarna den stora järngrinden. 
-Vi hann, säger Max och ler. 

Nu blir det uppställning. Varje klass för sig. Vi måste stå på raka led. På skolgården finns en flaggstång, där fanan hissas varje morgon. Sedan sjunger vi nationalsången. 

När jag viskar något till Max får jag ett hårt slag i nacken. Det är Karl som slår mig. 
-Tyst i ledet, väser han. 

Karl är ledare i klassen. Han är också ledare i Hitler Jugend, en förening för unga nazister. Vi pojkar måste gå dit minst en gång i veckan. Där lär vi oss marschera, skjuta med gevär och kasta med handgranater. När vi blir äldre ska vi bli soldater i Hitlers armé. 

Det kommer tårar i ögonen. Karl är efter mig. Det har han varit sedan min bror hängdes. Då fick alla veta att han var medlem i Edelweiss-piraterna. Karl brukar kalla mig för "Förrädarens bror". Men när Karl inte är i närheten kallar jag och Max honom för "Karl den förskräcklige". Om han skulle höra det blir det synd om mig."

Hans vill inte blir soldat och strida för Hitler. Han vill hellre gå med i motståndsrörelsen, som brodern hade varit med i. Men han har inget alternativ eftersom Karl tvingar honom. Och för den som vägrar blir det hårda straff...

En dag regnar det flygblad istället för bomber från de anfallande planen. Där står det att kriget snart är slut och Amerikanerna ber alla hålla sig borta från gator och torg. Men när dagen kommer tvingar Karl Hans att vara med och försöka kämpa mot de amerikanska soldaterna...

Hur ska det gå? Klarar Hans att säga ifrån till Karl?
Om rädsla, saknad, mod och längtan. Perfekt högläsningsbok. Både spännande och ruskig. Andra världskriget får äldre barn och ungdomar.

Första delen i en trilogi. Andra delen heter I krigets skugga.

/Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar