onsdag 11 november 2015

Kärlekspizzan av Johan Rundberg

Kärlekspizzan av Johan Rundberg


Movits är 11 år och går i femman. Han gillar sitt marsvin som han övar tricks med - och ja, han vet att det inte är speciellt coolt - han borde egentligen gilla skorpioner eller mördarhundar. Men det gör han inte. Han gillar inte sport heller. Movits och hans kompis Ruben gillar att spela TV-spel eller schack och att läsa böcker.

En dag ska Rubens bror, som åker skateboard, vara med på en uppvisning. Movits och Ruben bestämmer sig för att åka dit och titta. Sist av alla åkare kommer det en tjej - som utklassar totalt! Och Movits blir störtförälskad...

För att lära känna tjejen bestämmer sig Morits för att bli skejtare! Första hindret är att skaffa bräda och annan utrustning. Men med lite övertalning av föräldrarna kanske det löser sig...

sidan 55-56
"-Jo, det är en sak jag skulle vilja ha, började jag. En ganska dyr sak... När jag sa "dyr sak" satte sig Jonna käpprakt upp i soffan. Det riktigt syntes hur öronen växte på henne. 
-Jag vill ha en bräda, fortsatte jag bestämt.

-En schakbräda? sa pappa. Det har du ju redan. 
-Nej, en skateboard, förklarade jag. Och det heter ett schackbräde. Inte en schackbräda. 
Ett frustande läte hördes från soffan. Jonna hade tydligen skitkul. 
Kan du lägga av! fräste jag. 

-Du får väl önska dig en rullbräda när du fyller år, sa pappa. 
-I november, tillade Jonna nöjt. 
-Snälla, det är inte en leksak, fortsatte jag. Ni säger ju jämt att jag borde börja sporta. Nu vill jag det. Och då måste jag ha utrustning. Skydd och sånt. Precis som en fotbollsspelare.

Mamma och pappa tittade på varandra. De försökte väl klura ut vem som skulle säga "nej" först. Men de sa inte "nej". De sa ingenting. En lång stund satt de och sa ingenting. Jag höll andan. Om ingen svarade snart skulle jag svimma."

Morits får sin skateboard. Så nu gäller det bara att lära sig åka. Eller, bara och bara... de upptäcker snart att de behöver hjälp och går till Rubens storebror som lovar hjälpa till. Han tar med de till ett parkeringshus där skejtare brukar träffas och åka. Under andra åket råkar Morits ramla - och hur det går till vet ingen - men han gör samtidigt världens coolaste trick. Och tjejen ser på!

Tricket filmas - läggs ut på nätet - och delas. Helt plötsligt är han känd. TV ska komma och intervjua honom och Sveriges största skejtramp byggs enbart för honom, där det är tänkt att han ska visa tricket. Han som nätt och jämt kan stå på en bräda!!


En bok om att vara sig själv och att våga säga ifrån. En liten bok om kärlek som lika gärna kunde stå på roligt.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar