måndag 14 maj 2018

Julias superkrafter av Malin Roca Ahlgren

Julias superkrafter av Malin Roca Ahlgren


Det är snart slut på jullovet. Julia ska börja andra terminen i sjuan, men hon tycker det ska bli jobbigt. Att inte veta vad som ska hända. Första dagen börjar heller inte speciellt bra:

sidan 29-32
"-Nej men hörrni, sätt er ner, skrek Micke. Jag vet att det är jobbigt första dagen efter lovet och just därför ska vi inte ha en vanlig dag idag. Vi ska ha schemabrytande dag. 

Julia ville gå därifrån, gå hem. Så här skulle det inte vara. Det var inte det här som hon hade förväntat sig. Hennes händer mot väggen var kallsvettiga och hade nog lämnat avtryck. Hon svalde. Och igen. Hon sökte Mickes blick. Men hon fick ingen respons. 

Hon förstod inte varför hon skulle vara där, i den där röran. Det stod inte heller någon information på tavlan. Vad skulle de göra? Skulle de vara här inne hela dagen? Hur länge? Frågorna snurrande runt. Julia kände sig yr och huvudvärken började smyga sig på. 

-Vad ska vi göra idag då? frågade till slut Alice rakt ut. 
-Om ni bara är lite tysta så ska jag försöka förklara det, sa Micke. 
-Ok håll mun allihop då, skrev Wille och hoppade ner från bänken och slog av Leonard hörlurarna. 
-Vad fan gör du? 
Lyssna på magistern, Leo, skrattade Wille. 

Dimitra och Molly tystnade och såg på Wille. Julia suckade. Sneglade på Lisa som hade dragit ner luvan över ögonen. 

Leonard blev arg och gick ut ur klassrummet och lämnade dörren öppen bakom sig. William ryckte på axlarna och sa: -Inte mitt fel väl, jag försökte ju bara hjälpa till lite här. 

Micke suckade och drog handen genom håret. Sen såg han mot Lisa och Julia som stod vid dörren som Leonard lämnat öppen. 
-Kan du stänga dörren snälla Julia? ... -Julia, hörde du inte vad jag sa? frågade Micke och såg förbryllat på henne. 

Varför såg han på henne sådär? Vad hade hon gjort nudå? 
Micke gick och stängde dörren själv och när han stod bredvid Julia frågande han: 
-Varför stängde du inte dörren när jag bad dig om det? 
- Du sa ju "Kan du". Och Ja, det kan jag väl, tänkte jag, men du sa inte att jag skulle stänga den."

Micke är ganska ny lärare i klassen, och förstår inte alltid Julia och vad hon behöver. Men Julia får hjälp. Julias pappa, lärarna, rektor och specialpedagogen på skolan styr tillsammans med Julia upp situationen. Julia får berätta vad hon är bra på, och vad som fungerar sämre i vardagen. Tillsammans gör de upp vissa hållpunkter att följa för att Julias skoldagar ska fungera bättre.

Boken handlar om Julia. En helt vanlig tjej, fast lite ovanlig också. Hon har asperger/högfungerande autism. Här får vi följe henne i hennes vardag. Hennes tankar och hur hon upplever världen runt omkring henne. Boken är fascinerande och spännande att läsa och få följa med Julia i hennes vardag. Den passar därför både barn och deras föräldrar samt skolpersonal. 

Högläsningstips från äppelhyllan, utgiven av Kikkuli Förlag. 

Författaren har även skrivit böckerna Coolt med ADHD, Jag har ADHD och Vad är det med Lisa?.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar