tisdag 15 september 2015

Fullmåne av Ewa Christina Johansson

Fullmåne av Ewa Christina Johansson


Lukas har tillsammans med sin mamma och storasyster Anni flyttat tillbaka till den lilla staden där de bodde för sex år sen. Då bodde de också i samma hus. Ett gammalt hus som tillhör deras morbröder Mac och Cal. Fast nu är det bara Mac. Cal försvann spårlöst för sex år sen och ingen vet var han finns...

Lukas hör ljud i det gamla huset, och han kan inte låta bli att undersöka var det kommer ifrån.

sidan 13-15

"Det var samma ljud om hade väckt mig tidigare. Flera nätter i rad förra månaden. Alltid vid samma tid. Klockan 3. Små ljud. De kunde vara vad som helst. De nätterna det var fullmåne lät det mest. Då var jag inte så kaxig. Jag stirrade på dörren och undrade om någon skulle komma in. Men ingen dök upp...

...och ljuden försvann. Fullständigt.

Från en natt till en annan var de borta. Flera nätter hade jag smugit ut ur mitt rum. Bort till vindsdörren för att lyssna. Med örat tryckt mot dörren och utan att andas. Jag försökte höra något. Det fanns inget att höra.

Jag frågade min syster Anni och mamma om de hade märkt något. Men de stirrade bara på mig. De frågade vad jag menade.
-Du har sådan fantasi, Lukas, sa mamma. Hon skakade på huvudet.

Hade jag inbillat mig? Så var det nog. Jag hade faktiskt nästan glömt allt - fram till nu. Just den här natten hörde jag något från vinden igen. Det var precis som förra gången. Jag tvekade. Det var kallt på golvet. Jag ville egentligen inte gå upp. Men fötterna bestämde själva. De ville upp."

Det är någon som försöker dölja vad det är som finns på vinden, men Lukas kan inte släppa det och forskar vidare. När sen hans kompis Lukas försvinner i skogen med ett skrik: "-Lukas... hjälp mig... den..." blir det ännu mera spännande.

En rafflande historia i högt tempo. Lättläst rysare för mellanstadiet.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar