tisdag 15 september 2015

Matchad av Ally Condie

Matchad av Ally Condie


Tänk dig att leva ditt liv utan att få bestämma över det själv. Tänk att allt från kläderna på kroppen till vad du stoppar i munnen bestäms av någon annan. Så är det för Cassia. Samfundet bestämmer allt. Från när man får skaffa barn till när man ska dö.

Efter att jorden kollapsat har samfundet startat upp allt på nytt. Men för att undvika tidigare misstag har det bestämts att intrycken ska minimeras och antalen beslut en människa ska tvingas ta minskas. Det finns bland annat bara 100 sånger kvar, 100 dikter, 100 målningar... resten har förstörts.

Maten komponeras ihop speciellt för varje person och kommer hem till husen med ett transportband. Alla har likadana kläder, man får inte hälsa på varandra och efter ett visst klockslag på kvällen är det utegångsförbud.

En av de viktigaste sakerna samfundet kontrollerar är vem man får gifta sig med. Det sker det året man fyller 17 år och ens match presenteras för en på en stor matchningsbankett. Under den kvällen får deltagarna också låna speciella kläder för att vara extra fina...

sidan 7
"Jag vrider på dosan och förundrar över hur perfekt över- och underdelen passar ihop. Lika perfekt kommer snart jag själv att vara matchad.

Eftersom jag fyller år den femtonde, samma dag som banketten hålls varje månad, har jag alltid hoppats att jag skulle bli matchad på min födelsedag - men jag visste att det inte alls var säker att det skulle bli så. Man kan bli kallad till sin bankett när som helt under året efter att man fyllt sjutton.

När meddelandet om att jag verkligen skulle bli matchad på min födelsedag kom via kommunikationsporten för två veckor sedan, tyckte jag mig nästan höra hur alla bitar föll på plats, precis som jag alltid hade drömt att de skulle göra. För trots att jag som nybliven sjuttonåring inte ens hade behövt vänta en hel dag på min match, hade jag på sätt och vis väntat hela mitt liv."

Resultatet av matchningssystemet är att människorna lever längre och bättre än några andra människor i historien och att man garanterat föder fysiskt och psykiskt friska barn. Och Cassia är en del av detta. Men är det OK att låta någon välja vem man ska bli kär i? För tänk om man blir kär i någon annan i stället... vad gör man då??

Framtidstrilogi som håller läsaren i ett hårt grepp. Man riktigt känner hur instängd och kontrollerad Cassia är - och samtidigt hur skönt det är att få bestämma själv. Fortsättes av Korsad och Utvald.

/Birgitta



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar