onsdag 12 september 2018

Monstrens rike: de förhäxade barnen av Johanna Strömqvist

Monstrens rike: De förhäxade barnen av Johanna Strömqvist



Saga bor med sina föräldrar i ett stort slott. Hennes rum ligger allra högst upp i det blå tornet. Runtomkring slottet är det ständigt vinter. Och runtomkring slottet finns monster infrusna i isblock.

sidan 11:
"Jag pulsar genom snön. Förbi de frusna monstren. Närmast slottet finns monstret som har örnhuvud och lejonkropp. En bit bort finns en av drakarna. Den här draken har gröna ögon och gröna fjäll. Munnen är öppen i ett rop som aldrig tystnar. Tänderna ser vassa ut. Jag skulle vilja känna om de är vassa, men man kan inte röra monstren. De är infrusna i stora isblock. 

Mitt favoritmonster när jag var liten var alltid den blå draken, den som står bakom slottet. Den har isblå ögon, som mammas. Det finns många monster i skogen. Väldigt många, både runt slottet och längre bort i skogen. En orm med flera huvuden, en varg som är mycket större än en vanlig varg. En lång ödla med kluven tunga och taggar på ryggen. 

Jag har lekt i närheten av dem ända sen jag var liten. Jag vet vad alla kallas. Serpent, grip, hydra. Jag vet att de är farliga också, det har mamma och pappa berättat. Men de kan inte skada mig, för de är infrusna i is som mamma gjort. Varför det är så vet jag inte."

Sagas mamma kan trolla och har alltså trollat in monstren i stora isblock. Men så en dag blir hon plötsligt sjuk. Väldigt sjuk. Och Saga märker att isen runt monstren sakta börjar smälta undan... Sagas mamma har inte längre tillräckligt mycket trollkraft för att orka hålla isen kall. För att klara sig behöver hon någon som har samma trollkraft som henne och som kan dela den med henne.

Det blir familjens stenmonster Ulrik som får uppdraget att ge sig av för att söka rätt på henne. Men när luftballongen med Ulrik stiger upp mot skyn hoppar Saga ombord innan någon hinner stoppa henne. Så ger sig de båda ut på ett farligt uppdrag. De måste hitta Sagas mormor. En kvinna som familjen inte haft någon kontakt med på många många år. Och av goda anledningar...

En spännande historia där vänskap räcker långt. För vad är vi utan våra vänner? Resan och sökandet efter mormor Ärla tar de alla in på farliga äventyr. Äventyr som förändrar allt för Saga.


Första delen i serien. Magi och fantasi för mellanstadiet. Utgiven av Semic bokförlag.
/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar