måndag 11 maj 2015

Legenden om Tann: Skogsflickan av Niklas Krog


Legenden om Tann: Skogsflickan av Niklas Krog

Tanarog föddes i dvärgarnas stora salar, djupt inne i randbergen. Tanarog är en dvärg, en ovanlig dvärg. De andra dvärgarna är lyckliga över att få vara inne i berget. men Tanarog har alltid längtat ut till solen och grönskan utanför grottorna. Han brukade smyga upp till en utkiksplats och titta ut över skogen. En dag klättrade han ut.

Ute i skogen träffade han en gammal ek, Bladhus, som vandrade runt och pratade med alla samtidigt som han letade efter en trevlig plats att slå sig ner på. De båda blev goda vänner och tillsammans jagade de bort en kolsvart Best som levde i Randbergen. Kampen mot Besten blev början på Legenden om Tann.

Nu är det äntligen vår igen, och Tann har längtat hela vintern efter att få träffa sin vän Bladhus igen. När han kommer ut till eken berättar Bladhus att Besten fortfarande lever...

sidan 16-20
"Besten som levde vid bergens rötter är i rörelse igen. Långt härifrån. Den river omkull träd och sprider rädsla omkring sig. 
"Oj! Vem berättade det?" 
En liten röst viskade i mitt öra. 

Tanarog insåg att det fortfarande kändes som om någon tittade på honom. Han vred sig runt, men snåren var stilla. 
Det dröjer innan jag kan röra mig igen och det är bråttom. Ta din yxa och följ med Skogsblixten tillbaka. Jag kommer efter så snart jag kan. 

"Skogsblixten?" Han såg sig omkring en gång till. 
Hon var här alldeles nyss. 
"Hon? Och varför kallar du henne Skogsblixten?" 
Åh, hon är snabb den lilla flickan. Som blixten. Men det blir inte alltid som hon har tänkt sig. Ungefär som när blixten slår ner. Man vet aldrig exakt var. 
"Jag förstår inte." 
Det kommer du att göra, min vän. Bara du följer med henne. 

"Pratar ni om mig?" Rösten kom från snåren bakom Tanarog. Den lät irriterad. 
Tanarog vände sig om, men han såg bara snår. Ingen rörelse någonstans. Ingenting som fångade hans blick. Men känslan av att någon tittade på honom hade blivit starkare. 

"Ja, vi pratar om dig", sa han försiktigt. "Var du nu är." 
"Vad sa Bladhus om mig?" Rösten kom från en plats väldigt nära. Väldigt rakt framför Tanarog. 

Och där. Två ljusbruna ögon i allt det gröna. Men resten av ansiktet var fortfarande gömt bland snåren. 
"Bladhus kallade dig för Skogsblixten." 
"Det är inte mitt riktiga namn. Det vet den tjuriga gamla eken. Jag heter Aina." 
"Jag heter Tanarog", sa Tanarog.


Tanarog bestämmer sig för att följa med Skogsflickan Aina och bekämpa Besten. På sin vandring tillsammans med träffar de på många ovanliga varelser. En av dem är Nidaros, den kolsvarta draken som inte alls är snäll. Draken är på jakt efter Tann. Inga dvärgar har tidigare vandrat genom skogen och Nidaros tänker inte låta Tann bli den första.

Det gäller att se upp så draken inte krossar dem - men tänk om Besten krossar dem istället? Vad kan en liten dvärg och en liten skogsflicka göra mot en stor, stark och farlig Best egentligen? Tanarog har ingen plan - men ett stort hjärta och en stark vilja att hjälpa andra. På det kommer man långt...

Magi och fantasi för lågstadiet. En bra serie att läsa när man lärt sig läsa och vill ta tag i lite mer än bara "börja-läsa"-böckerna.

/Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar