torsdag 16 juni 2016

Hjärnpunka av Staffan Cederborg

Hjärnpunka av Staffan Cederborg


Leo är 12 år, bor på Gotland och går i femman. Han är kär i klassens snyggaste och populäraste tjej. Som om hon någonsin skulle vilja bli tillsammans med just honom. Men man vet ju aldrig? Snart är det ju dags för klassresa - och då brukar ju de flesta regler sättas ur spel. Har han hört.

Det är bara att det där att han är så dålig på fotboll, och att hans hjärna ibland säger åt munnen att säga helt fel saker, som om den fått punktering eller nåt.

 I skolan har han också alldeles nyss fått smeknamnet "självmålskungen". Fast det gör inte Leo så mycket. Eller, som hans bästa vän säger: "En självmålskung är också en kung". Så här gick det till när Leo fick sitt smeknamn:

sidan 8
"När man får en ren vristträff behöver man inte ta i så mycket för att bollen ska fara iväg som ett pistolskott. En ren vristträff känns i hela kroppen. Kroppen och bollen blir ett. 

I vanliga fall gör det ont i foten när jag skjuter. Men den här träffen gav liksom en skön stöt genom skelettet. Som en smekning. Det är svårt att förklara det där. Man måste vara med om det själv för att riktigt förstå. 

Hur som helst svischade bollen iväg som en målsökande robot rakt förbi en stillastående målvakt och upp i de nätmaskor som sitter där stolpen och ribban möts. Krysset, alltså. 

Om Zlatan hade gjort ett sånt mål på nationalarenan skulle publiken ha exploderat. Och jublet hade bara överröstats av tevekommentatorns spruckna röst. 

HERREJÖSSES! DETTA ÄR FULLSTÄNDIGT OSANNOLIKT! DET HÄNDER BARA INTE, DET HÄNDER BARA INTE! 

Man skulle ha pratat om det i månader i tidningar och teve, röstat fram det till Årets mål, och Zlatan hade fått Guldbollen för hundrade gången. Man skulle ha kallat målet historiskt. Det var mitt snyggaste mål, som sagt. 

Synd bara att det var ett självmål."

Efter den händelsen blir Leo hotad av Kricke som spelar i samma lag - och går i samma klass. Kricke hotar med att han ska skära kuken av honom om han inte slutar i laget. Men att sluta på grund av ett hot vore inte det samma sak som att ge efter för mobbaren? Och det vill ju inte Leo. Han försöker istället tänka ut olika sätt han kan göra illa sig själv på - för att kunna sluta spela på grund av en skada. Fast först är det ju klassresan. Då vill han ju inte vara skadad. För där kan ju allt hända!

Det är inte ofta jag sitter och småskrattar för mig själv när jag läser en bok. Det kanske säger mer om mig själv än om boken (eller kanske om vilka böcker jag brukar läsa) - vad vet jag - men med den här boken gjorde jag det! Skrattade alltså! Helt galet sjukt roligt att få hänga med på Leos galna tankar och upptåg. Fast bakom allt det roliga finns även det allvarliga...

En rolig bok om kompisar, skola familjen för mellanstadiet. Utgiven av Opal förlag.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar