torsdag 16 juni 2016

Men finns ändå av Petter Lidbeck

Men finns ändå av Petter Lidbeck


Har du någon gång fantiserat om hur det skulle vara att vara osynlig? I den här boken får vi träffa tre flickor som kan det. Och det verkar farligt!

De tre som kan göra sig osynliga är Bianca, som är 11 år, hennes mamma och hennes mormor. Det är nämligen så att det bara är tjejerna i den här släkten som kan göra sig osynliga. Bianca har precis lärt sig. Det gäller bara att koncentrera sig...

sidan 17

"Mormor reste sig och gick bort till diskhon. Hon fyllde ett glas med vatten, gick tillbaka till bordet och kastade vattnet på mig. Ett fräsande ljud hördes och ett moln av vattenånga steg från min kropp. När röken skingrades var jag tillbaka. 

-Vad var det? sa jag. 
-Det bildas ett kraftfält runt kroppen, sa mamma. Det reagerar med vatten, ja, med alla vätskor. Du är aldrig osynlig i regn, det kan vara bra att veta. 
Mormor la handen på min axel. 
-Du fick panik, det är lätt hänt i början. Ingen fara, snart kan du växla mellan synlig och osynlig utan ansträngning. Har du väl lärt dig glömmer du aldrig. Det är som att cykla. Men den skillnaden att nästan alla kan lära sig cykla. 

-Det här måste jag berätta i skolan,sa jag. Mamma greppade mina händer och såg mig rakt i ögonen. 
-Nej. 
-Varför inte? Det är ju coolt, alla skulle bli sjukt imponerade. 
-Bianca, du får inte berätta för nån, aldrig. Lova det. 

-Ja ja.
-Om det här kommer ut lever vi farligt. 
-Farlig? sa jag. Varför då? 
-Många skulle göra vad som helst för att kunna vad vi kan."

Bianca lovar att inte visa att hon kan bli osynligt - men hon lyckas inte hålla sitt löfte. En dag i skolan gör hon sig osynlig och fröken vill direkt att hon ska visa sitt "trick" på skolans talangjakt. Bianca kan inte säga emot och tillsammans med sin mamma förbereder de "tricket" på ett sätt som ska lura åskådarna att hon egentligen inte gör sig osynlig.

Men allt går fel. Fruktansvärt fel. För när Bianca är färdig med sitt nummer stormar plötsligt kostymklädda män fram för att fånga henne. Bianca gör sig osynlig och hinner undan - men männen lyckas fånga hennes mamma!!

Bianca och hennes mormor lyckas höra att männen fört mamman till Washington, till Vita huset. Så de beger sig tillsammans ut på en farlig resa. En resa där ondskan väntar på dem... För det är som hennes mamma sagt. Det finns människor som kan göra vad som helst för att lära sig förmågan att bli osynlig. Till och med döda för att kunna undersöka organen för att hitta ledtrådar till hur tjejerna gör...

När jag läst boken blev jag inte lika sugen längre på att kunna göra mig osynligt. Det verkar alldeles för farligt om man hamnar i orätta händer.
Spännande bok för mellanstadiet. Magi och fantasi, äventyr och spänning.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar