torsdag 16 juni 2016

Lockwood & Co: Den skrikande trappan av Jonathan Stroud

Lockwood & Co.: Den skrikande trappan av Jonathan Stroud


Bokens handling utspelar sig i England, mestadels i London. Landet har i minst 50 år härjats av en epidemi av hemsökelser, dvs spöken. För att få slut på problemet med alla spöken har man bland annat infört utegångsförbud under natten, satt upp varningsklockor och spöklyktor.

För att bekämpa själva spökena använder man barn och ungdomar, eftersom barn inte hunnit tappa sin Talang att se, höra eller på annat sätt upptäcka spöken. Många barn, inte alla, föds med en Talang, och de extremt begåvade barnen får ofta anställning hos en agentur.

Eftersom det är en stor epidemi av spöken så är det också en stor marknad för agenturer. I London så har till exempel de två största agenturerna hundratals anställda, medan det minsta - Lockwood & Co, bara har tre.

Den här boken handlar om just den lilla agenturen Lockwood & Co. och de tre barnen som arbetar där. Firman ägs av Anthony Lockwood och han har två anställda, George och Lucy.

Lucy har precis flyttat till London efter ett stort misslyckande i hennes förra agentur. Hon har försökt få arbete hos många agenturer innan hon till slut kommer på intervju hos Lockwood & Co.

sidan 86-87
"Vi är en ny agentur, startade så sent som för tre månader sedan. Jag fick mitt tillstånd förra året. Vi är auktoriserade av DEPFOK, men jag vill påpeka att vi inte står på deras lönelista, som Fittes och Rotwell och de andra. 

Vi är självständiga och vill så förbli. Vi tar de jobb vi vill ha och tackar nej till resten. Alla våra klienter är privatpersoner som har problem med Besökare och vill ha det löst snabbt och diskret. Vi löser deras problem. De betalar oss generöst. Så enkelt är det. Några frågor?" 

Nu när vi hade tagit oss förbi mitt förflutna låg vägen öppen. Jag ville inte trassla till någonting. Jag lutade mig framåt i soffan, rak i ryggen och med händerna prydligt knäppta i knäet. 
"Vilka är era övervakare?" frågade jag. "Kommer jag att träffa dem också?" 

Pojken rynkade pannan. 
"Inga övervakare. Inga vuxna. Det här är mitt företag och jag bestämmer. George Cubbins är min närmsta man" 

Han såg mig i ögonen. "Vissa sökande uppskattade inte den uppläggningen, så de kom inte särskilt långt. Besvärar det dig?" 

"Nej då", sa jag. "Nej, jag tycker det låter utmärkt." Jag tvekade ett ögonblick. 
"Så... det har alltid varit bara ni två? Bara du och George?" 
"Nej, vi brukar ha an assistent. Två agenter räcker för att handskas med de flesta Besökare, men i särskilt svåra fall följer alla tre med. Siffran tre är magisk, som du vet." 

Jag nickade långsamt. 
"Jag förstår. Vad hände med er senaste assistent?" 
"Stackars Robin? Åh, han ... gick vidare." 
"Till en annan tjänst?" 
"Jag borde kanske ha sagt ´rycktes bort´istället. Eller ´rycktes hädan´. Åh - bra! Te!""

Efter att agenturen misslyckats i ett uppdrag, där de råkat sätta eld på huset och bränna ner det, blir de stämda på en massa pengar. För att försöka ändra sitt rykte och få fler kunder - och få pengar att betala skulden med - identifierar man spöket i huset som brann upp. Lockwood & Co. märker då att flickan som spökat blivit mördad - men man fick aldrig tag på den som mördat henne!

Trots den positiva uppmärksamheten sinar uppdragen och Lockwood befarar att de snart måste stänga igen. Men så får de plötsligt ett uppdrag som låter för bra för att vara sant. Klarar de det så blir de skuldfria och mer ändå!

Huset som agenturen ska rensa från spöken är ursprungligen ett gammalt kloster som byggts på och byggts om i omgångar. Det sägs att klostret plundrades och sju av munkarna kastades ner i en brunn medan resten brändes inne. Efter det har otäckheterna bara fortsatt i huset... och mängden spöken ökat.

Nu har det gått så långt att ingen vågar gå in när solen gått ner. Senast man försökte göra något åt spökena dog alla agenter som försökte... Eftersom det är ett "särskilt svårt fall" åker alla tre agenter från Lockwood & Co dit för att få bort spökena.

En spännande bok för den vane läsaren. Där spökena är hack i häl på agenterna som dödar spöken och löser brott som rena detektiverna! I slutet av boken finns en ordlista som förklarar de ofta ovanliga ord som finns med, som beröring, dödsglöd och spöke.

Rysare skräck spöken för mellanstadiet.
/Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar