torsdag 16 juni 2016

Maros resa: Kungen kommer av Jo Salmson

Maros resa: Kungen kommer! av Jo Salmson


I serien Maros resa får vi följa killen Maro. Han bor på Vikaborgen tillsammans med sin far som är en av rikets främsta riddare, sin yngre bror och deras storasyster. Eftersom Maro är äldsta sonen är det han som ska få bli riddare efter sin far. Men först ser han fram emot att få bli page hos kungen och få åka på många spännande uppdrag.

sidan 16-19

"Det är jag som är äldste sonen på Vikaborgen. En dag är det jag som ska dubbas till riddare, precis som pappa. Sedan är det mig kungen kommer att skicka ut, för att slåss mot rövar, jättar eller drakar. 

Jag sparkar mot mitt träsvärd. 
-Alla kommer att skratta åt mig, utbrister jag. Jag vill inte vara den enda pagen utan ett skarpslipat svärd. 
-Det är tur att du inte har något, säger Hilda ilsket och lägger armen om Tilians axlar. Men Tilian skakar sig fri. 
-Det var jag som ville slåss, protesterar han. När Maro försvinner har jag ingen att träna mot längre. Det är inte rättvist att jag är den ende som blir kvar! 
-Någon måste ta hand om borgen, säger Hilda bestämt. Men jag kan se hur hon biter sig i läppen. Hon ska också följa med på resan. I vintras fyllde hon sexton år, och det är dags att fira hennes bröllop. 

Tilian säger inget mer. Han sitter upp i sadeln igen, och rider bort mot fältet där borgens soldater marscherar. Han kommer öva en lång stund till. 
-En dag får du kanske ner mig ur sadeln! ropar jag efter honom. Träna lite mer bara! Tilian är egentligen riktigt duktig. Jag är den enda han aldrig lyckats besegra. 

Hilda tittar på mig. Hennes ögon är smala och hon har en rynka i pannan. Ibland är hon väldigt lik vår mamma. 
-Uppmuntra honom inte så mycket, säger hon. Du vet ju att han aldrig kan bli riddare. Jag nickar hastigt mot henne. Sedan vänder jag på klacken och går in genom porten, bort över borggården mot stallet. 

Det är faktiskt synd om min lillebror. I hela sitt liv måste han stanna här på Vikaborgen. Bara om jag dör barnlös och i förtid kan han få ta plats som riddare vid kungens hov."

Maro har en gammal ponny som han rider men han känner sig så löjlig när hans fötter dinglar långt ner under ponnyns mage när han rider. Han försöker övertala sin far att få rida stridshästen Skärva istället. Hans far nekar och säger att Maro måste ha tålamod eftersom han inte är mogen för att rida Skärva än.

Maro är alldeles för otålig. Han vill visa sin far att han visst kan rida stridshästen och övertalar stallpojken Jesse att släppa in honom till Skärva. Men något går fel. Fruktansvärt fel. Och när Maro vaknar upp efter att ha legat medvetslös så har spelreglerna plötsligt förändrats - nu är det Tilian som ska bli page istället... och Maro? Vad ska det bli av honom??

Spännande fantasy med fina bilder av Åsa Ekström. Boken är lätt att ta till sig och passar bra för den som gillar text som är kopplad till fina bilder.
Kungen kommer! är den första delen i serien Maros resa skriven av Jo Salmson. De andra delarna i serien är: Skuggan och draken, Ett hjärta av is, I drottningens namn.

Duon har tillsamman tidigare skrivit serien Drakriddare där man får följa Tam.
Magi och fantasi för lågstadiet. Utgiven av Bonnier Carlsen förlag.

/Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar