torsdag 16 juni 2016

Lex bok av Sara Kadefors

Lex bok av Sara Kadefors


Lex går på gymnasiet. Hon är helt galet less på alla människor runt omkring som bara jagar efter bekräftelse och försöker pressa fram idéer när alla säger att det är "entreprenörskap" som är framtiden. Lex hatar skolan och har gett upp för länge sen. Det är mycket hon gett upp.

Lex har heller inga vidare framtidsdrömmar. Hon har egna drömmar. Det bästa hon vet är när hon får komma hem från skola och lägga sig i sängen och dagdrömma till tung, depressiv musik. Hennes dagdrömmar är ofta avancerade, med många handlingar och figurer. Då hatar hon att bli störd.

Hennes föräldrar är skilda. Mamman jobbar på sjukhuset, pappa sitter i fängelset och Lex längtar tills hon gått ut gymnasiet för då kan hon få bo i pappas lägenhet - som ändå står alldeles tom.

Lex har en vän. En alldeles speciell vän och de har hängt ihop sen första klass. Jonatan. Med honom gör hon allt. Går på fest, pratar skit, röker, chillar, smider planer.

En dag kommer hennes mamma hemdragandes med en ny kille. Bruno, som säger sig skriva ungdomsböcker. Han har hantverkare hemma hos sig just nu och flyttar in hos dem under tiden... Han äter och rör sig i lägenheten som om den vore hans. För att bli av med och kunna förnedra Bruno bestämmer sig Lex för att "ge" honom lite inspiration till en ny bok. En bok om "hennes" liv. Hon börjar fantisera ihop berättelser som hon sedan berättar för Bruno i "förtroliga" samtal. Han köper allt och antecknar - för att kunna skriva den "optimala storsäljaren"!

Efter ett tag kommer hennes mamma och Bruno glädjestrålande och berättar att de bestämt att Bruno ska flytta in - på riktigt!

sidan 106-107
"Jag stirrar på henne, som paralyserad. Det får inte vara sant. Äveno m Bruno är hos oss mycket så bor han inte här. Det finns stunder då mamma och jag är tillsammans som förr, ser på tv och film tillsammans, lagar krångliga maträtter, skrattar, grälar. Jag väljer alla gräl i hela världen med bara mamma framför vilket liv som helst som inkluderar Bruno. 

Mamma tappar sitt glada. Hon ser väl vad jag känner. Bruno uppfattar för en gångs skull en signal och avlägsnar sig. 

"Jag som trodde att...", säger hon lågt. 
"Bruno säger att ni kommer jättebra överens. Så jag trodde att..." 

Hennes andning berättar allt. Den säger att hon var så glad nyss, men nu har någon kommit och ändrat på den saken. Någon som inte vill unna henne kärlek och lycka, någon som röker ner lägenheten istället för att plugga och ta ansvar. 

"Men det är klart... om du inte vill så..." Hennes röst är fylld av besvikelser och grusade förhoppningar. Och det är mitt fel. Hon vänder sig bort i slowmotion. Hennes rygg skriker åt mig vilken egoist jag är. 

"Ja, men herregud, låt honom flytta in då!" 
Mamma vrider på huvudet och ser på mig med tvivel i blicken. 
"Det är okej", säger jag med all den mjukhet som det är möjligt att uppbringa. 
"Verkligen." 

Hon ler flyktigt. 
"Tack." 

Dörren stängs. Jag tycker mig höra jubel därute, kramar, pussar, korkar som flyger upp i taket. En vulkan mullrar oroväckande inom mig."

För att bli av med vreden och hämnas på Bruno bestämmer sig Lex att börja blogga. Under namnet "Maya". Nu är de två som sitter i samma lägenhet och skriver samma historia. Med Jonatans hjälp stylas Maya upp och vackra bilder tas och snart har bloggen blivit en succe. Men var har då Lex tagit vägen??

En ungdomsbok om livet och verkligheten som har den där lilla extra tvisten på slutet. Utgiven av Lilla Piratförlaget. På förlagets hemsida kan du läsa mer och även se en liten filmsnutt.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar