torsdag 16 juni 2016

Önskestjärnan av Ingelin Angerborn

Önskestjärnan av Ingelin Angerborn


Astrid är 11 år och bor tillsammans med sin mamma och pappa i en lägenhet. När boken börjar har hon precis blivit osams med sin bästis Vera och känner sig ledsen och ensam. För inte kan man be om ursäkt på en gång...

Senare på kvällen går Astrid och hennes mamma ut för att handla. Det är en kall, stjärnklar kväll och de ställer sig och tittar på stjärnorna. Astrids mamma berättar att om man ser en stjärna falla får man önska sig något - och plötsligt ser Astrid en stjärna som faller - och önskar att hon var en hund...

sidan 23-24
"Vi gick tysta hemåt. Bortsett från att det fortfarande kurrade i min mage, förstås. Jag längtade verkligen efter pappas korvgryta nu.

När det inte var så långt kvar, kände jag plötsligt att jag bara var tvungen att springa den sista biten hem. Det var inte för korvgrytan, det var mera något som liksom satt i benen. En väldigt massa spring helt enkelt. Sådär som man kan känna ibland när man suttit still jättelänge i klassrummet.

Jag började springa. Åååå, vad härligt det var att få sträcka ut benen ordentligt!
-Astrid! ropade mamma efter mig. Astrid! Inte så fort!
Vad fånig hon var. Jag fick väl springa om jag ville? Och det ville jag. Jag sprang och sprang.

Och mamma fortsatte att ropa efter mig. Och vissla! Sen när hade hon börjat vissla på mig? Hade hon blivit helt knäpp?"

Plötsligt förstår Astrid att hon springer så fort eftersom hon har fyra ben och är en hund! När hon försöker prata kommer inga vanliga prat-ljud som hon tänkt, utan det låter voff voff voff. Hon har blivit det hon önskade när hon såg stjärnan falla!

Mamma och pappa verkar inte heller förstå att det hänt något. För dem är det naturligt att Astrid är en hund. Hon har hundmat i skålen, sin korg att sova i och kissa får hon göra ute. Och nu vill hon inte vara hund längre! Fast hur ska hon göra för att bli den vanliga Astrid igen?

Gränsvärlden mellan fantasi och verklighet. Längtan efter att vara någon man inte är. Och sen få upptäcka att man har det ganska bra som det är. Hur skulle det kännas att plötsligt en dag bli förvandlad till någon annan? Eller något annat?

Roligt, eller magi och fantasi...
Högläsning passar den som i alla fall. För både låg och mellanstadiet.
Utgiven av rabén&sjögren förlag.

/Birgitta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar