torsdag 16 juni 2016

Vinterviken av Mats Wahl

Vinterviken av Mats Wahl

John-John och Sluggo är bästa vänner. John-John drömmer om att bli skådespelare, och vad Sluggo drömmer om vet nog ingen. Jo, kanske efter att bli rik. De bor i förorten där det mesta är betong och sten. På andra sidan Vinterviken finns de flotta villorna. Segelbåtarna och motorbåtarna.

Det är i slutet på sommaren och värmen är tryckande. Sluggo vill ha en båt. Så han stjäl en kanot. När de burit ut kanoten i viken och paddlar runt så räddar John-John en liten flicka från att drunkna. Den lilla flickan visar sig komma från en av de rika och flotta villorna på andra sidan Vinterviken, och hennes föräldrar vill tacka pojkarna och bjuder hem dem till sitt fina hus.

Eftersom Sluggo gärna vill bli rik - och det snabbt - tittar han efter vilken kod familjen har till larmet. Senare samma natt är det inbrott i huset...

En hoptrasslad kärlekshistoria med många delar. Kärlek och relationer mellan syskon, mellan kompisar, mellan potentiella flick- och pojkvänner. Allt är inte vad det ser ut att vara. John-Johns liv är också verkligen  hoptrasslat. Han har bland annat en styvfar som han hatar (med all rätt) och en vän som sviker...

sidan 26-27, när de sitter på spårvagnen:

"Vid Mariatorget stiger det på fyra snaggade typer med svarta snörkängor och svarta jeans. Vagnen är halvbesatt. Det finns gott om plats. De fyra kommer fram till Sluggo och mig. De är klädda i vita, kortärmade tröjor alla fyra och en av dem har en svensk flagga stor som en tändsticksask på ärmen uppe vid axeln. 

Den största av dem, en lirare med överarmar som mina lår, sätter sig bredvid mig och sträcker sig förbi mig och tar tag i handtaget under fönstret. Han inte ens ser på mig. Hans armbåge trycker in i mitt bröst. 

Sluggo sitter mittemot mig och en lång och svajig sak sätter sig bredvid honom. De två andra ställer sig i gången. Den långe har ett födelsemärke på kinden. Han vänder sig mot Sluggo och pekar med ett långt pekfinger mot mig. 
-Är det där din kompis? 
-Ja, säger Sluggo och rösten låter som en sytråd som faller på ett dammigt golv. 

Den långe iakttar mig. Han har stela, livlösa ögon av den där sorten som kustjägare brukar ha. Jag vet inte var de får dem ifrån. Kanske delas de ut på grundutbildningen tillsammans med kukförstoraren och boken om hur man ökar sitt självförtroende genom att runka i grupp. 

-Du ska inte hålla ihop med svartskallarna, säger den långe till Sluggo medan han fortfarande tittar på mig. Du ska söka dig till dina likar. Svartskallarna ska lämna det här landet. Du hör till oss, svenskarna. 

-Jag är också svensk, hör jag mig själv säga med en röst som inte ens skulle räcka som röst åt en näbbmus. Jag får en armbåge i solar plexus och luften går ur mig. Han som sitter bredvid mig håller kvar armbågen en stund. 

Den långe verkar ingenting ha märkt. Han lägger en hand på Sluggos axel. 
-Tänk dig för. Du är svensk. Glöm det aldrig. 

De stiger av vid Hornstull. Ingen av oss säger något förrän dörrarna går igen och tåget börjar rulla. 
-Jävla as, säger jag. 
-Äckligt, säger Sluggo. Jävla äckligt. Såg du han i gången? 
-Nej. Grobianen satt ivägen. 
-Han hade en Stanleykniv i handen. Jag trodde dom skulle skära oss. 
-Dom kanske lät bli för allt folk i vagnen. 
-Jävla svin, jävla satans svin. Sluggo knyter nävarna och slår sig på låren. -Fast man kan förstå dom. Det är många svartskallar på stan. Dom tar tjejerna. 

-Sluggo, säger jag. Sluggo, jag är en jävla svartskalle. 
-Nej, inte du. Du är svensk. 
-Min farsa är neger. 
-Din morsa är lika svensk som en jävla midsommarstång. 
-Min farsa är neger. Jag är en riktig svartskalle. 
-Du är ingen riktig svartskalle. Du bär dig åt som en svensk. Det är det som räknas."

Det kör ihop sig för John-John. Hans mormor har kastat ut honom och hem till mamma och en styvfar som han hatar  kan han inte gå, och en dag kommer Sluggo med rakat hår och svarta kängor... det enda glädjeämnet är Elisabeth, flickan som börjat i samma klass nu på gymnasiet. Flickan från det vackra huset på andra sidan viken...

En bok om livet i en storstadsförort där våld, sex och starka känslor blandas. Hela tiden frågar sig John-John Vad är rätt? Vad är vänskap? Vad är kärlek?
Kärlek för ungdomar, utgiven av BonnierCarlsen förlag.

/Birgitta


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar